Alweer een maand of acht waart het coronavirus door ons land. Inmiddels is de tweede golf een feit en dat stelt bedrijven voor nieuwe uitdagingen. Ondernemen in coronatijd is dan ook allesbehalve eenvoudig. Toch biedt deze tijd ook kansen voor wie ze wil zien. Zo wil iedereen graag duidelijkheid; een stip op de horizon. En als die stip er even niet is of wat is vervaagd, kijk dan eens anders naar bestaande vraagstukken.
Als je doet wat je altijd deed…
…krijg je wat je altijd kreeg. Met andere woorden: wie het oude niet loslaat, zal nooit het nieuwe ervaren. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door mensen die anders durven te denken. Wie had voor het coronavirus verwacht, dat thuiswerken zo’n enorme vlucht zou nemen? En is dat altijd even makkelijk? Zeker niet, maar nood breekt wet en de huidige tijd eist dat we anders denken én doen. Met minder files, minder CO2-uitstoot en minder onnodige vliegtrips naar veel te goedkope bestemmingen als positieve gevolgen.
Anders denken, kijken en doen
De huidige tijd maakt ons ook bewuster. Zo is er veel aandacht voor verspilling. Het voorkomen van verspilling van voedsel, materialen en tijd zijn ook zaken die vragen om een andere manier van kijken. Moet alles dan anders? Nee natuurlijk niet, iets wat goed voelt hoef je niet te veranderen. Maar als het niet goed voelt, waarom zou je het dan niet aanpakken? Met dat bewustzijn kunnen we veel goeds doen.
Een goed begin is het halve werk
Meer efficiency is de voortdurende uitdaging van bedrijven. Bij van Ierssel Vastgoeddatabeheer zien wij dat er veel te winnen is door dingen in één keer goed te doen. Communicatie is hierbij cruciaal. Deel je ervaring, zeg waar je tegenaan loopt, geef elk vraagstuk een kop, romp en staart. En ga vervolgens in kleine stappen voorwaarts. Rond een fase af voordat je begint aan een nieuwe. Overigens hoeft een fase niet volledig uitgekristalliseerd te zijn. Zolang maar duidelijk is aan het einde van de vorige fase wat er in de volgende nog nader onderzocht moet worden.
Vertrouw op de specialist
Als je wilt dat een specialist excelleert voor jou, laat de kennis dan daar waar die thuishoort. Zeg een specialist bij voorkeur niet wat en hoe hij het moet doen. Stel voor de verandering eens een open vraag. Ik weet zeker dat je verrast zult zijn door zijn of haar antwoord en visie! Moet je dan zonder meer blind varen op dit antwoord? Nee natuurlijk niet, blijf altijd kritisch en als iets niet duidelijk is, vraag dan om opheldering.
Hoe eerder, hoe beter
Door specialisten eerder te betrekken bij je vraagstuk, zal de uitkomst beter aansluiten bij het eindresultaat. Dat is veel efficiënter dan een goed bedoelde uitvraag in de markt zetten en de resultaten afwachten. Vaak wordt gedacht dat zo een betere prijs te behalen valt. Ik ben echter van mening dat wanneer je open en transparant communiceert met je partners, het eindresultaat beter zal zijn. Tegen lagere kosten en een betere kwaliteit bovendien. Dat geldt niet alleen bij meerjarig vastgoedonderhoud, maar volgens mij in elke branche.
Ik ben benieuwd naar jouw mening!
#communicatie; #MJOP; #beheer